• Welcome to The Wilderness Guardians - OSRS Clan - PvP, PvM and More - OSRS Mobile Clans.

Tips på fönster och dörrar i Sverige 2025

Started by Famitanad, February 20, 2025, 07:16:16 AM

Previous topic - Next topic

Famitanad

Hej! Jag ska renovera mitt hus utanför Göteborg och behöver nya fönster och dörrar. Har kollat på svenska tillverkare som Naturfönster och Elitfönster – verkar vara mycket snack om energieffektivitet och hållbarhet nu. Vad kör ni med hemma? Är PVC eller trä/aluminium värt det för svenskt väder? Vill ha något som håller länge och inte kostar skjortan.

Marlaiz

Hej! Både fönster och dörrar i Sverige och Elitfönster har bra rykte när det gäller hållbara och energieffektiva lösningar. PVC-fönster är underhållsfria och tål väder och vind bra, medan trä/aluminium ger en mer klassisk look och kan vara ännu mer hållbara. Om du vill ha något som håller länge utan mycket underhåll kan trä/aluminium vara värt investeringen, även om PVC ofta är billigare. Har du fått några offerter ännu? Skulle vara kul att höra vad andra här har för erfarenheter!

Mexis

Hej båda! Jag gick på PVC från Klarfönster till min lägenhet i Malmö – billigare och noll underhåll. De har 12 års garanti och isolerar helt okej (U-värde runt 1,3). Trä är snyggt, men jag orkade inte med målning, och aluminiumjackar upp priset. Håller med om att svensktillverkat är skönt för kvaliteten, men kolla priser noga – vissa som Naturfönster kan vara dyra om du vill ha specialmått. Ytterdörren tog jag från Swedoor – stabil och säker. Vad är din budget, Hemmafixaren?